Napoje z cukrem czy zero – co wybrać?

Czy napoje zero są zdrowe?

Być może zastanawiasz się czy popularne ostatnio alternatywy dla klasycznych słodkich napoi są dobrym wyborem. Wiele opinii w internecie sugeruje że słodziki są gorsze od cukru, a nawet mogą powodować nowotwory. Czy to prawda? W tym artykule dowiesz się, co mówią badania naukowe i jaka jest bezpieczna dawka słodzików.

Negatywny wpływ napojów z cukrem na zdrowie

Zastanawiasz się nad zmianą swojej diety?  Rezygnacja ze słodzonych cukrem napojów może być jednym ze sposobów na ograniczenie ryzyka takich schorzeń jak cukrzyca typu 2giego, otyłość, choroby serca, nadciśnienie, niealkoholowa stłuszczeniowa choroba wątroby  czy próchnica zębów.

Czy aspartam powoduje raka?

Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) ocenił że aspartam jest bezpieczny w dawkach do 40mg/kg masy ciała. Szklanka Pepsi Zero zawiera około 60 mg aspartamu.

WHO w 2023  wymieniło Aspartam jako należący do grupy „potencjalnie rakotwórczych” grupy 2B, jednak tylko przy dużym i regularnym spożyciu. W tej samej grupie sklasyfikowano jednak np. kawę, która nie jest powszechnie kojarzona z takimi problemami.

Badania na dużych grupach osób nie wykazały związku umiarkowanego spożyciu aspartamu z nowotworami.

Alternatywne słodziki- erytrytol, acesulfam, stewia

Poza aspartamem, istnieje wiele innych słodzików. Oto kilka z nich:

Erytrytol– często używany do słodzenia wyrobów cukierniczych, ale z powodzeniem można nim również słodzić napoje. W przeciwieństwie do cukru nie powoduje próchnicy zębów i posiada bardzo niską kaloryczność.

Acesulfam– syntetyczny słodzik słodszy 150 razy od cukru. Nie jest metabolizowany przez organizm. Komisja Europejska oraz amerykańska Agencja Żywności i Leków zatwierdziły go jako bezpieczny.

Stewia – słodzik pochodzenia roślinnego o niskiej wartości kalorycznej (2,7 kcal/g). Ta substancja posiada również błonnik pokarmowy i witaminy b2, c i kwas foliowy. Stewia ma charakterystyczny posmak podobny do lukrecji. Zmniejsza wchłanianie cukru w jelitach o 40 procent a także reguluje ciśnienie krwi.

Co lepsze na diecie i redukcji?

Badania naukowe i doświadczenia z gabinetów dietetyków jednoznacznie pokazują, że dla osoby pragnącej obniżyć masę ciała, napoje w wersji zero pite w umiarkowanej ilości mogą być dobrym wsparciem w zmianie nawyków żywieniowych. Ponadto to doskonałą alternatywa dla osób z cukrzycą i insulinoopornością.

Unknown's avatar

http://jkcopywriter.blog/

Zostaw odpowiedź